Informasjon om foreslått endring i foreldres rett til å velge barnehage

Den 16. juni la det regjeringsoppnevnte Storberget-utvalget frem sin rapport med forslag til fremtidig finansiering og regulering av private barnehager.

Mulige endringer er ikke politisk behandlet ennå. Men på grunn av de alvorlige konsekvensene forslagene kan få for barn, ansatte og eiere i private barnehager, mener vi det er naturlig å informere dere foresatte om noen av endringene som flertallet i utvalget har foreslått.

Alle barnehager, både kommunale og private, er avhengig av offentlige overføringer for å eksistere. I private barnehager dekker foreldrebetalingen om lag 15 prosent av kostnadene. Resten dekkes i form av offentlige tilskudd.

Flertallet i Storberget-utvalget foreslår blant annet at:

•         Kommunene skal få myndighet og mulighet til å avgjøre hvilke private barnehager som skal få tilskudd, hvor lenge de skal få tilskudd og hvilket nivå tilskuddene skal ligge på.
    Dette er et i praksis en avvikling av prinsippet om økonomisk likeverdig behandling av barn i private og kommunale barnehager, som har ligget til grunn for finansieringen av private barnehager siden 2004. Forslaget innebærer større uforutsigbarhet for barn, ansatte og barnehageeiere, og vil true kvaliteten i tilbudet til 140.000 barn i private barnehager.
  •         Kommunene skal få anledning til å redusere antall barnehageplasser i private barnehager, uavhengig av hvilken barnehage foreldrene ønsker for sine barn.
    Dette betyr at kommunen skal kunne overstyre ditt og andre foreldres foretrukne valg av barnehage, og at mindre etterspurte barnehageplasser kan bli opprettholdt på bekostning av barnehageplasser som er ønsket av foreldrene.

Forslaget fra flertallet i Storberget-utvalget, dersom det blir vedtatt politikk, vil få stor betydning for om lag 35.000 ansatte og 140.000 barn fordelt på 2.600 private barnehager i mer enn 200 kommuner.

Mer om hva forslaget fra flertallet i Storberget-utvalget innebærer, kan dere lese på pbl.no.

Rapporten fra Storberget-utvalget skal ut på høring, med høringsfrist 1. oktober 2021. Kommuner, barnehager, foreldre og andre interesserte kan svare på høringen.

Alle barn fortjener gode barnehager. Hedensrud barnehage mener at alle barn i alle barnehager må likebehandles. Vi mener at foreldrenes valg av barnehage skal bygge på tillit – en tillit som ikke kan vedtas av politikerne i kommunen. Foreldre bør selv få velge den barnehagen de mener passer best til sine barn, og på den måten avgjøre hvilke barnehageplasser som består og hvilke som legges ned.

Sammen med andre barnehager kommer vi til å engasjere oss for å få stoppet forslaget fra flertallet i Storberget-utvalget.

Hedensrud barnehage legger ikke skjul på at vi ønsker velkommen foreldrenes engasjement for å sikre en fremtidig finansiering av barnehagene som ikke innebærer forskjellsbehandling av barn eller overstyring av foreldrenes valg av barnehage. Vi vil derfor ta opp denne saken i Samarbeidsutvalget (SU), der foreldre, ansatte og barnehagens eier alle er representert.